Jak świat światem każda istota rozumna posiada indywidualne usposobienie. W świecie Systemu wyróżniamy 9 charakterów w tym 7 dostępnych dla graczy:
1. Praworządny - zaakceptowany niedawno, wszedł w poczet charakterów przy boku chaotycznego. Bohaterowie posiadający ten charakter we wszystkim dostrzegają określoną funkcję i miejsce. Świat to idealnie zaprojektowana konstrukcja ładu i harmonii. Charakter praworządny widzi siebie w roli strażnika. Zwalcza chaos i anarchię, uważając je za głównych wrogów każdego społeczeństwa. Sam nie jest święty, choć często za takiego się uważa. Osoby posiadające ten charakter idealnie nadają się na inkwizytorów i wszelkiej maści łowców chaosu, czarownic czy wampirów.
2. Dobry (niedostępny dla graczy) - charakter ten został uznany za całkowicie niezgodny z wymaganiami postawionymi graczom. Osoba będąca dobrą nie skrzywdzi nikogo, obojętnie - fizycznie czy psychicznie. W celu samoobrony będzie uciekać, gdyż walka nie jest jej przeznaczona. Wszelkie sposoby zażegnania kłopotów będą niesiłowe, ugodowe, bazujące na negocjacjach. Wszelkie okrucieństwo jest zbyt bestialskie, by się na nie godzić, niezależnie w kogo kierowane (zwierzęta, rasy rozumne, nawet nierzadko potwory, np. gobliny, orki itd.). Osoby te wszystko będą robić bezinteresownie, a czyjeś życie (w szczególności bliskich) będą przedkładać nad swoje. Charakter ten jest bardzo rzadko spotykany na ziemiach Nowego Kontynentu. Dominuje on częściej u elfów (pomimo liczebnej przewagi ludzi) i u ras zamieszkujących jeszcze dziewicze tereny, nieskażone egoizmem i materializmem (zwłaszcza) imperialnych mieszkańców.
3. Dobry / neutralny - w tym charakterze połączono cechy dobrego i neutralnego, z większym naciskiem na dobry. Osoba posiadająca ten charakter może dostrzega? korzyści w pomocy innym. Widzi, że światem kierują nie tylko czyste intencje, więc czasami z tej zależności skorzysta. Jak charakter dobry wszystko będzie starała się rozwiązać polubownie, tak w przeciwieństwie do niego będzie zdolna do lekkich oszustw, nagięć i krętactw, lecz bez wyrządzania komukolwiek krzywdy. Charakter ten pomimo zgodnego sposobu życia z innymi mieszkańcami, kieruje się swoimi zasadami, które nie zawsze idą w parze z przestrzeganiem prawa cywilnego (lub magicznego) - bo przecież może się zdarzyć, że prawo się pomyli - serce zawsze podpowiada bezbłędnie... ^^
4. Neutralny / dobry - charakter ten towarzyszy osobom, którym bliżej do neutralności niż dobra. Szczęście swoje przedkładają zazwyczaj nad innych, lecz nie w chwili, gdy sytuacja osoby drugiej jest gorsza. Starają się pomóc jak mogą, angażując się również emocjonalnie, lecz dostrzegając profity materialne (pieniądze, reputacja, znajomości, przysługa). Nie zawsze potrafią się pohamować, by nie pomóc innym, pomimo swych często nieciekawych doświadczeń. Bardziej istotny dla nich jest sam cel niźli środki, stąd idealne dla nich motto - „cel uświęca środki”. Co odróżnia ich od domieszek dobrego i neutralnego, to przede wszystkim możność wykorzystania złych cech społeczeństwa (lub jednostek) dla tak zwanego „dobra ogółu”.
5. Neutralny - najbardziej powszechny wśród grup wszelkiej maści. Troszczący się zwłaszcza o swoje interesy i nie wściubiający nosa w nie swoje sprawy. Osoby o tym charakterze nastawione są zwłaszcza na egzystowanie wedle własnego uznania, przestrzegając jednak zasad społecznych tak długo, jak są prawne i nie krzywdzące dla nich. Płacą podatki i ganią władzę za mieszanie się do ich spraw, lecz doceniają szansę spełnienia i pięcia się po drabinie społecznej. Bo przecież bogactwo i materialny dostatek jest tym, co poza spokojnym życiem rodzinnym (i/lub towarzyskim) cenią najbardziej.
6. Neutralny / zły - osoba o tym charakterze posiada większe skłonności do działania na czyjąś niekorzyść, niekiedy tylko dla własnego „widzi mi si?”. Zdolna do pohamowania żądzy krwi dla wyższych celów. Troszcząca się zazwyczaj o siebie. Najczęściej nie posiada skrupułów zabijając dorosłego, rzadziej dzieci. Osobom tym często niesłusznie przypisuje się cechy samotnika. Podobnie jak osoby o innych naturach, zakładają i trwają przy rodzinach, dbając o ich dostatek. Nierzadko jednak są skąpi i przekupni, dostrzegając niekwestionowaną potęgę pieniędzy.
7. Zły / neutralny - najbliższy charakterowi złemu. Cechuje go przede wszystkim zasadnicza inność poglądów, bowiem w śmierci swoich towarzyszy oprócz korzyści potrafi również dostrzec bezcelowość. Charakter ten nie jest aż tak zdegenerowany, aczkolwiek niemoralność i przestępstwo bywają chlebem powszednim. Nie da się ukryć, że osoby złe nie nalezą do sympatycznych, co nie oznacza, że nie są zdolni do uczuć wyższych. Na każdym kroku są w stanie łamać normy społeczne, w prawie widzą tylko możliwość wykorzystania, by dominować nad innymi. Chęć władzy jest tym, co najczęściej idzie w parze z ich myślami.
8. Zły (niedostępny dla graczy) - osoba posiadająca ten charakter jest uznana za całkowicie zdegenerowaną i niezdolną do resocjalizacji. Jest bezlitosna i okrutna, a wszystko co jej przeszkadza kończy w ten sam sposób. Nieodzownym zajęciem istot złych jest zadawanie bólu i krzywdzenie innych, często z punktu widzenia korzyści materialnych, nawet niepotrzebne - czyli dla samej osobistej satysfakcji i przyjemności. Osoby złe nie nadają się do życia w społeczeństwie, którym gardzą. Najczęściej zrzeszają się w małych grupkach i szerzą zamęt w okolicznych siedliskach ludzi.
9. Chaotyczny - osoby chaotyczne to zwłaszcza anarchiści i społeczni buntownicy. Często są niestabilni umysłowo, chwiejni emocjonalnie, co dodatkowo prowadzi do uznania ich za niepoczytalnych. Nie należy jednak przypisywać im obłąkania - są to przecież świadome swych czynów istoty. Są w ciągłym konflikcie z osobami praworządnymi, uważając że stabilizacja i harmonia prowadzi do zastoju, a jedynymi forami postępu jest nieustanne niszczenie i odradzanie. Przede wszystkim są to osoby nieprzewidywalne stąd też niewiarygodne, co sprawia, że są trudnymi towarzyszami przygód lub członkami rodzin.
Powyższa charakterystyka jest tylko ogólnym zarysem osobowości istot zamieszkujących Nowy Kontynent. Oprócz charakteru wyróżnić i opisać należy również cechy charakteru, które są już indywidualnymi parametrami usposobienia. Najprościej ową teorię wytłumaczyć można, przyrównując dwie osoby o charakterze neutralnym i o odmiennych cechach osobowości:
~ osoba nr 1 - pewny siebie, kochliwy, towarzyski, rozrzutny, oschły, pedantyczny,
~ osoba nr 2 - zakompleksiony, nieufny, wyalienowany, oszczędny, troskliwy, niedbały.
Jak widzicie charakter jest tylko pewnym agregatem różnych cech osobowości, podanym dla uogólnienia i zakreślenia granicy zachowania, do jakiej może się posunąć ta a ta osoba.
Mistrz Gry powinien zwracać szczególną uwagę na zachowania graczy zgodne i niezgodne z charakterem. Do obowiązków graczy zaś należy pilnowanie siebie i swoich współtowarzyszy, by ich postępowanie nie odbiegało od ustalonej normy. Konsekwencją złamania tej zasady powinna być mniejsza ilość punktów doświadczenia rozdanych przez MG po zakończeniu sesji.
Zapraszam do komentowania i pozdrawiam.
by Ayene
|